Tekstgrootte
In schooljaar 2020-2021 hebben we gekozen voor Mindfulness op school.
Groep 1 t/m 8 heeft de 8-weekse training ‘Aandacht werkt!’ gevolgd. Na deze training gaf 85% van de leerlingen aan een positief effect te hebben ondervonden aan het volgen van de training. Na de training gaven zij aan zich beter te kunnen concentreren en meer rust in hun hoofd te ervaren. De leerkrachten merkten meer rust, ontspanning en focus in de groep.
In schooljaar 2021-2022 heeft dit een vervolg gekregen. Mindfulness is nu een vast onderdeel van het curriculum van de school. Het programma bestaat uit vijf modules met elk een eigen thema. Twee keer per week staat er in alle klassen een Mindfulness-les op het rooster. In deze Mindfulness-les doen we met de kinderen oefeningen in stilte of juist in beweging in de vorm van verbeeldingsoefeningen en creatieve opdrachten.
Vijf keer per jaar krijgen de kinderen een gastles Mindfulness van een gecertificeerde trainer van buiten de school. OBS Twister werkt hiermee samen met een Trainingsbureau.
Wat is Mindfulness niet?
Mindfulness is geen religie. Mindfulness is een vorm van meditatie. Meditatie betekent nadenken of overdenken (Meditari in het Latijn.) Mindfulness zoals wij het hier in het Westen beoefenen is geheel los van elke religie.
Mindfulness is niet bedoeld om te ontspannen. Opmerken dat je heel onrustig bent is ook Mindful. Om ontspanning te voelen is het juist de kunst om er niet naar te streven en te accepteren hoe het op dit moment is.
Mindfulness is geen quick fix. Het is geen maniertje om drukke kinderen rustig te krijgen. Of kinderen snel te leren zich beter te concentreren. Mindfulness vraagt net als sport oefening en herhaling.
Maar wat is Mindfulness dan wel?
Mindfulness is met aandacht aanwezig zijn bij dat wat je doet, voelt of denkt. Op een vriendelijke manier, zonder er wat van te vinden.
De kinderen leren opmerken waar zij met hun aandacht zijn. Je aandacht kan zijn bij gedachten, je gevoel, je lichaam of je adem. Weten waar je met je aandacht bent is handig. Alleen dan kun je een keuze maken om je aandacht bijvoorbeeld weer te richten op je schoolwerk, bovendien geeft het een rustig gevoel als je met je aandacht bent bij wat je aan het doen bent.
Door te oefenen in bewuste, vriendelijke aandacht (=mindfulness) leren kinderen even te stoppen, op adem komen en aandacht te geven aan wat er in hun binnenwereld is en wat daarbuiten. Hierdoor kunnen kinderen beter aangeven wat ze nodig hebben, reageren ze minder snel op impulsen en kunnen zij zich beter concentreren. Het bevordert hun schoolse en sociaal- emotionele ontwikkeling.
Betrokken betekent voor ons dat de leerlingen gemotiveerd zijn om te leren en
actief en geconcentreerd deelnemen aan de les. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze leerlingen zorg dragen voor elkaar en hun (directe)omgeving.
De leerkracht ziet elk kind en geeft persoonlijke, positieve aandacht. Betrokken leerkrachten maken het verschil.
Ouderbetrokkenheid is een voorwaarde voor een goede samenwerking tussen de ouders en de school.
Verantwoordelijk betekent voor ons dat ieder kind in staat is om kritisch te kijken naar zijn of haar eigen (leer)prestaties en gedrag, met respect en zorg voor (mede)mens, dier en materialen.
De leerkracht geeft de leerlingen ruimte en vertrouwen, wat verantwoordelijk gedrag uitlokt.
Ouders en school werken vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de (school)ontwikkeling van het kind.
Nieuwsgierig betekent voor ons dat de leerlingen leergierig zijn, vragen stellen en geïnteresseerd zijn in leren en in elkaar.
Wanneer je nieuwsgierig bent wil je oprecht weten wat er speelt. Je wilt het begrijpen en bevatten; je staat aan!
Nieuwsgierigheid is in veel gevallen de motor achter het leren van nieuwe dingen.
Citaat Einstein: “Ik heb geen bijzondere talenten, ik ben alleen hartstochtelijk nieuwsgierig”.
Nieuwsgierigheid als team levert een professionele houding op, waardoor we elkaar inspireren, elkaars talenten zien en met elkaar samenwerken.
Met elkaar in gesprek gaan vanuit een nieuwsgierige houding zorgt voor wederzijds begrip en samenwerking.